Do zadań Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Świdwinie należy w szczególności:
- Zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony ich interesów.
- Występowanie do przedsiębiorców w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
- Wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
- Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów.
- Współdziałanie z właściwymi terytorialnie delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jednostkami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi.
- Uprawnienia oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Świdwinie działa wyłącznie na rzecz mieszkańców powiatu świdwińskiego oraz udziela pomocy wyłącznie w sprawach konsumenckich tj. dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą. Konsumenci mogą liczyć na wystąpienie ze strony Rzecznika (podjęcie interwencji) po samodzielnym wyczerpaniu drogi reklamacyjnej.
Działania Rzecznika zmierzają do polubownego zakończenia sporów. Rzecznik nie może rozstrzygać sporów w sposób wiążący dla stron. Rzecznik nie jest rzeczoznawcą ani nie dysponuje wiedzą specjalistyczną z zakresu funkcjonowania poszczególnych towarów i urządzeń.