Prokuratura Okręgowa w Płocku prowadzi śledztwo sygn. V Ds. 168/15 dotyczące wyłudzania w latach 2014-2017 pieniędzy przez niektóre firmy świadczące usługi telekomunikacyjne, telemedyczne oraz oferujące sprzedaż energii elektrycznej po korzystnych cenach. Pomimo trwającego postępowania i przedstawienia zarzutów już kilkudziesięciu osobom, prokuratura wciąż ujawnia nowe przypadki zawierania oszukańczych umów, których ofiarami padają głównie ludzie starsi. Celem nieuczciwych firm jest nakłonienie nowych nabywców do faktycznej zmiany dostawcy prądu lub usług telekomunikacyjnych, poprzez podszywanie się pod dotychczasowych operatorów i wprowadzanie nabywców w błąd co do warunków zawieranych umów, a w przypadku próby wycofania się z nich żądanie wysokich kar umownych.
Dlatego przypominamy o bezwzględnej konieczności zapoznawania się z treścią dokumentów przed ich podpisaniem, zapewnienie sobie czasu na zapoznanie się z warunkami umowy, wyjaśnianie wszelkich wątpliwości z nią związanych z przedstawicielami firmy, zasięgnięcie w tym zakresie rady osób bliskich, sąsiada, a nawet właściwego Rzecznika Konsumentów.
Nie zawierać żadnych umów pod presją czasu i bez przemyślenia tej decyzji.
Natomiast osoby, które zawarły umowy z nieuczciwymi firmami i czują się oszukane ich działaniem prosimy o zgłaszanie takich przypadków na adres :
Prokuratura Okręgowa w Płocku
Pl. Obrońców Warszawy 8
09- 402 Płock
lub telefonicznie: centrala 24/2674 wew. 560 lub 586 (sekretariat), wew.590 (prokurator), wew. 542 (asystenci).
Postanowieniem z 13 września 2016 roku Prokurator Okręgowy w Płocku wszczął śledztwo dotyczące doprowadzenia w Warszawie, Wrocławiu, Płocku, Ciechanowie, Płońsku Wyszkowie oraz innych miastach na terenie całego kraju do niekorzystnego rozporządzenia mieniem wielu osób, poprzez wprowadzenie ich w błąd co do faktu zawarcia umowy z innym niż dotychczasowy sprzedawcą energii elektrycznej, usług telekomunikacyjnych i telemedycznych lub podrabiania podpisów nabywców na powyższych umowach tj, o przestępstwa z art.13 § 1 kk w zw. z art. 286 § 1 kk, art. 2816 § 1 kk, art. 286 § 1 kk w zb. z art. 270 § 1 kk w zw. z art. 11 § 2 kk.
W oparciu o ustalenia procesowe poczynione w toku niniejszego śledztwa w odniesieniu do 7 firm objętych aktualnie postępowaniem wynika, że mechanizmy działania poszczególnych podmiotów gospodarczych były bardzo podobne. Wszystkie współpracowały z agencjami zatrudniającymi akwizytorów, którzy często w nieuczciwy sposób - przekonując o niższych kosztach - nakłaniali głównie osoby starsze do zmiany dostawcy usług telekomunikacyjnych lub dostawcy prądu. Akwizytorzy za skutecznie zawarte umowy otrzymywali określoną prowizję. Natomiast klienci w przypadku odstąpienia od umowy (po upływie 14 dni od podpisania umowy) zobowiązani byli do zapłaty kar umownych. Na obecnym etapie śledztwa liczba ustalonych pokrzywdzonych wynosi 4.966 osób, ale szacunki wskazują, że może ich być nawet 30 tys. Dotychczas prokurator przedstawił zarzuty oszustwa i podrabiania dokumentów 25 podejrzanym. Akta postępowania obejmują 751 tomów. Z uwagi na olbrzymią skalę działań podejmowanych przez nieuczciwe podmioty gospodarcze i bardzo szeroki zakres postępowania, czynności procesowe prowadzone są przez Zespół Śledczy powołany zarządzeniami Prokuratora Regionalnego w Łodzi z 23 stycznia 2017 roku i 30 czerwca 2017 roku składający się z czterech prokuratorów i czterech funkcjonariuszy Policji.
Postępowanie jest w toku, a wszystkie wpływające zgłoszenia od osób pokrzywdzonych są sukcesywnie włączane do prowadzonego postępowania.
źródło : www.poplock.pl
UWAGA ! MIESZKAŃCOM POWIATU ŚWIDWIŃSKIEGO, W CELU UZYSKANIA POTWIERDZENIA PROWADZONEGO POSTĘPOWANIA PRZEZ PROKURATURĘ OKRĘGOWĄ W PŁOCKU - ZALECA SIĘ WCZEŚNIEJSZY KONTAKT TELEFONICZNY.
W przypadku zawarcia umowy z przedsiębiorcą na odległość (np. przez internet) lub poza lokalem przedsiębiorstwa (np. w mieszkaniu konsumenta) – mamy 14 dni, aby odstąpić od tak zawartej umowy. Pamiętaj - tu liczy się czas !
Bezpłatną pomoc w sporządzeniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy, można uzyskać u Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Świdwinie :
- osobiście we wtorki i czwartki w Starostwie Powiatowym ul. Mieszka I 16, 78-300 Świdwin
- drogą elektroniczną/e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- telefonicznie we wtorki i czwartki pod nr tel. 94 36 50 322
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Świdwinie